Τις τελευταίες εβδομάδες έχω πάρει 3 διαφορετικά emails από άτομα που έχουν το δικό τους e-shop και μια σελίδα στο Facebook με πάνω από 1000 likes αλλά δεν κάνουν καθόλου πωλήσεις. Αφού έλεγξα τα e-shops, παρατήρησα ότι όλα είχαν τα ίδια ή παρόμοια λάθη. Και αφού 3 διαφορετικά e-shops έχουν το ίδιο πρόβλημα, αποφάσισα να γράψω ένα άρθρο γι’ αυτό.
Δες τα προβλήματα που εντόπισα στα ηλεκτρονικά καταστήματα που τσέκαρα τον τελευταίο μήνα.
ΛΑΘΟΣ #1: ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΗ Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Όταν μπαίνω σε ένα άγνωστο κατάστημα ενώ σερφάρω στο διαδίκτυο, ειδικά σε μια ιστοσελίδα όπου ίσως ξοδέψω μερικά από τα χρήματά μου, το πρώτο πράγμα που ψάχνω είναι τι υπάρχει στο κατάστημα για μένα.
Γιατί να ψωνίσω από το δικό σου ηλεκτρονικό κατάστημα αντί για κάποιου άλλου; Τι παραπάνω μου προσφέρεις από τους ανταγωνιστές σου; Εάν αυτή η πληροφορία δεν είναι συνοπτικά και αποτελεσματικά εμφανής στην αρχική σελίδα, θα φύγω σε 5 δευτερόλεπτα.
Για παράδειγμα, σε όλες τις σελίδες του ηλεκτρονικού σου καταστήματος, θα πρέπει να δίνεις έμφαση στα μοναδικά χαρακτηριστικά που σε ξεχωρίζουν από τους ανταγωνιστές σου. Έχεις τη μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων στο είδος σου; Έχεις ένα προϊόν με κάποιο ξεχωριστό χαρακτηριστικό; Έχεις δωρεάν μεταφορικά σε όλο τον κόσμο; Προσφέρεις δωρεάν επιστροφές προϊόντων; Έχεις την καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών; Έχεις τις χαμηλότερες τιμές της αγοράς; Έχεις τη μεγαλύτερη εμπειρία; Πες μου γιατί θα πρέπει να αγοράσω από εσένα σε σχέση με όλα τα παρόμοια καταστήματα που μπορώ εύκολα να βρω από μια αναζήτηση στο Google.
Εάν υπάρχει κάτι ιδιαίτερο στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα, φρόντισε να το δείξεις άμεσα στον πελάτη σου για να καταλάβει την αξία που παρέχεις. Ειδικά εάν πουλάς προϊόντα που είναι διαθέσιμα και σε άλλα καταστήματα, το χειρότερο πράγμα που μπορείς να κάνεις είναι να δείξεις στον πελάτη σου μια σειρά από προϊόντα στην αρχική σελίδα χωρίς σαφή περιγραφή. Βρες κάτι μοναδικό και συναρπαστικό με το οποίο μπορούν να συνδέσουν την επιχείρησή σου οι πελάτες σου.
ΛΑΘΟΣ #2: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Ήταν αρκετά περίεργο που όλα τα καταστήματα που έλεγξα είχαν πολύ μικρή ή καθόλου περιγραφή στα προϊόντα τους. Το να υποδεικνύεις απλά το μέγεθος και το χρώμα των προϊόντων σου ή ακόμα χειρότερα μόνο την τιμή δεν είναι καθόλου καλό.
Επίσης, το να υπάρχει απλά μια εικόνα του προϊόντος δεν είναι καθόλου αρκετό. Η καλή περιγραφή και ένα call to action, π.χ. ένα κουμπί ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΩΡΑ, μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά έναν πελάτη να προσθέσει αυτό το προϊόν στο καλάθι του και να ολοκληρώσει την αγορά.
Αφιέρωσε χρόνο για να γράψεις μια καλή, «μοναδική» περιγραφή προϊόντος. Γιατί έβαλα το «μοναδική» σε εισαγωγικά; Γιατί τα περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν όντως περιγραφή για τα προϊόντα τους αλλά συνήθως έχουν χρησιμοποιήσει τις περιγραφές από τον κατασκευαστή που υπάρχουν πάνω στις συσκευασίες των προϊόντων. ΜΗΝ το κάνεις αυτό!! Όχι μόνο γιατί οι περιγραφές των κατασκευαστών είναι βαρετές, αλλά επίσης γιατί το να τις χρησιμοποιήσεις στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα θα αποτρέψει τις μηχανές αναζήτησης να κατηγοριοποιήσουν τα προϊόντα σου. Η Google και άλλες μηχανές αναζήτησης μισούν το διπλό περιεχόμενο και οι πιθανότητες οι ίδιες περιγραφές των κατασκευαστών να υπάρχουν ήδη σε όλο το διαδίκτυο είναι μεγάλες. Μην τεμπελιάζεις!
ΛΑΘΟΣ #3: ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΕΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΣΕΛΙΔΑ
Δεν ξέρω εάν ήταν σύμπτωση, αλλά 2 από τα καταστήματα που τσέκαρα δεν χρησιμοποιούσαν σωστή υλοποίηση ηλεκτρονικού καταστήματος. Αυτό συνέβη γιατί χρησιμοποίησαν μόνοι τους κάποιο έτοιμο πρότυπο WordPress ή Joomla, τα οποία όμως δεν είναι πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου και η προεπιλεγμένη μορφή τους είναι μορφή για blog.
Αυτό σημαίνει ότι, εάν δεν παραμετροποιήσεις τον τρόπο που το WordPress ή το Joomla διαχειρίζεται το περιεχόμενο και τα προϊόντα, θα «σκοτώσεις» το SEO, δηλαδή τις πιθανότητες να εμφανιστείς στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.
Για να το εξηγήσω λίγο πιο απλά, το να έχεις μια λίστα με όλα τα προϊόντα ΚΑΙ τις περιγραφές τους σε μια σελίδα είναι λάθος γιατί η μηχανή αναζήτησης μπορεί να δει μόνο έναν τίτλο και μόνο μια περιγραφή. Εάν έχεις 5 διαφορετικά προϊόντα και τα εμφανίζεις σε μια λίστα το ένα κάτω από το άλλο στην ίδια σελίδα σαν blog, δεν υπάρχει τρόπος να συμπεριλάβεις 5 μοναδικούς τίτλους (title tags) και περιγραφές (meta descriptions) ώστε να διαβάσει η μηχανή αναζήτησης το περιεχόμενό σου.
Φυσικά θα υπάρχει μια σελίδα στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα όπου θα περιέχει όλα τα προϊόντα σου αλλά σε μορφή πίνακα, το ένα δίπλα στο άλλο, με ένα γενικό τίτλο – title tag – και περιγραφή – meta description – και κάθε προϊόν στο ηλεκτρονικό σου κατάστημα θα πρέπει να έχει τη δική του μοναδική σελίδα και τα δικά του μοναδικά tags!
ΠΩΣ ΝΑ ΕΛΕΓΞΕΙΣ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ
Περιηγήσου στο κατάστημά σου σαν πελάτης.
Συχνά, είναι δύσκολο να είσαι αντικειμενικός όταν σχεδιάζεις το δικό σου ηλεκτρονικό κατάστημα γι’ αυτό θα μπορούσες να ζητήσεις feedback από ένα φίλο σου και να λάβεις υπόψη σου αυτά που θα σου πει.
Βασικά, δεν είναι ανάγκη να είσαι ειδικός στο ηλεκτρονικό εμπόριο για να ξέρεις τι να κάνεις. Συνήθως, ο σχεδιασμός ενός αποτελεσματικού καταστήματος απαιτεί κοινή λογική και άποψη στο γιατί να αγοράσεις στο κατάστημα που δημιουργείς.
Ρίξε μια πιο προσεκτική ματιά στα ηλεκτρονικά καταστήματα από τα οποία αγοράζεις συνήθως και αντέγραψε τα χαρακτηριστικά που σου αρέσουν.
Είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις το δικό σου ηλεκτρονικό κατάστημα;