Ακόμα κι εάν η δουλειά σου δεν απαιτεί την προσωπική σου προβολή, πρέπει πάντα να σκέφτεσαι πως ο,τιδήποτε κάνεις δημόσια, η συμπεριφορά σου, η εμφάνιση σου, πράγματα που λες, ακόμα και οι άνθρωποι με τους οποίους συναναστρέφεσαι, κάθε σου κίνηση, πρέπει να γίνεται έχοντας στο μυαλό σου τη σωστή προβολή του εαυτού σου και κατ’ επέκταση της δημόσιας εικόνας σου.
Μπορεί να ακούγεται λιγάκι υπερβολικό – και είναι. Ωστόσο, είτε το θέλουμε είτε όχι, πρέπει να παραδεχτούμε ότι μερικές φορές όντως κρίνουμε το βιβλίο από το εξώφυλλο. Επίσης, κρίνουμε τους ανθρώπους από αυτά που βλέπουμε ή ακούμε γι’ αυτούς. Ειδικά στην εποχή των social media, είναι πιο σωστό να πούμε ότι κρίνουμε τους ανθρώπους από αυτά που μας προβάλλουν για τους εαυτούς τους. Επομένως, οι άνθρωποι που ενδιαφέρονται επαγγελματικά για τη δημόσια εικόνα τους (personal branding), προβάλλουν μόνο όσα θα τους βοηθήσουν να το πετύχουν.
Τα social networks είναι οι καλύτερες πλατφόρμες αυτοπροβολής. Με το Twitter να περιορίζεται σε 140 χαρακτήρες και το Instagram να κλίνει περισσότερο προς τις προσωπικές φωτογραφίες, το Facebook βρίσκεται στην κορυφή ως το ιδανικότερο εργαλείο για την επαγγελματική προσωπική προβολή. Το Facebook σε πρήζει παροτρύνει να συμπεριλάβεις τις εικόνες σου, τις απόψεις σου, την αλληλεπίδραση με φίλους και γνωστούς, τη μουσική που ακούς, τα βιβλία που έχεις διαβάσει και άλλες πολύ σημαντικές πληροφορίες γι’ αυτά που σε ενδιαφέρουν – ή που ισχυρίζεσαι ότι σε ενδιαφέρουν :-P. Επίσης, το Facebook μπορεί εύκολα να συνδεθεί με το Twitter, το Instagram και οποιοδήποτε άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, κάνοντας πιο εύκολη τη χρήση των social media για την προσωπική σου προβολή.
Με όλες αυτές τις διαθέσιμες επιλογές, είναι πολύ εύκολο να μπερδευτεί κανείς. Γι’ αυτό, δες μερικούς απλούς κανόνες που θα σε βοηθήσουν να «χτίσεις» μια ισχυρή επαγγελματική εικόνα.
#1 ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ.
Προσπάθησε να καταλάβεις τι αφορά η προσωπική σου επαγγελματική προβολή. Για να το κάνεις αυτό, πρέπει να γνωρίσεις τον εαυτό σου ή να καταλάβεις τι θέλεις να είσαι, σε επαγγελματικό επίπεδο. Το πιο σημαντικό είναι να κάνεις μακροχρόνια σχέδια. Δεν πρέπει να υπάρχουν ασυνέπειες σε αυτό που παρουσιάζεις. Η ιστορία σου πρέπει να έχει συνοχή. Πρέπει, επίσης, να σκεφτείς πώς οι άλλοι άνθρωποι θα αντιδρούν στο brand σου. Οι μελλοντικές αλληλεπιδράσεις είναι πολύ σημαντικές. Αλλά, το πιο σημαντικό που πρέπει να κάνεις είναι να δουλέψεις με αυτά που έχεις ήδη καθώς αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να είσαι αυθεντικός. Είτε πρόκειται γι’ αυτό που είσαι ή γι’ αυτό που θα ήθελες να είσαι, πρέπει να είναι κομμάτι σου και να μην είναι εντελώς ξένο από εσένα.
#2 ΔΙΑΛΕΞΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΣΟΥ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ.
Δεν είναι απλά μια συμβουλή που μας έδιναν οι γονείς μας όταν ήμασταν μικροί. Είναι μια σημαντική συμβουλή για να χτίσεις ένα δυνατό δίκτυο ανθρώπων. Πρέπει να διαλέξεις με ποιον μοιράζεσαι τις πληροφορίες σου, καθώς επίσης και με ποιον σε βλέπουν μαζί. Εάν προσπαθείς να χτίσεις μια προσωπική δημόσια εικόνα, πρέπει να εστιάσεις στη συναναστροφή με άτομα για τα οποία χτίζεις αυτή τη δημόσια εικόνα, το αφεντικό σου, τους συναδέλφους σου, έναν μελλοντικό υπάλληλο, μελλοντικούς πελάτες κτλ.
#3 ΣΧΕΔΙΑΣΕ ΜΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ.
Φυσικά, πρέπει να έχεις μια στρατηγική προβολής που θα περιλαμβάνει όλα όσα πρέπει να κάνεις. Πρέπει να αναλύσεις τον τρόπο με τον οποίο θα σε αντιλαμβάνονται και ποια είναι η τωρινή σου εικόνα, να σκεφτείς τρόπους για να την αλλάξεις προς το καλύτερο και να αρχίσεις να υλοποιείς το πλάνο σου σε καθημερινή βάση σε συγκεκριμένο χρόνο και με συγκεκριμένη ταχύτητα που θα βοηθήσει τους ανθρώπους να αντιληφθούν το νέο βελτιωμένο εαυτό σου. Θα πρέπει επίσης να διαλέξεις το περιεχόμενο σου πολύ προσεκτικά, έτσι ώστε να ταιριάζει με την επιθυμητή προβολή σου.
#4 AΛΛΑΞΕ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ.
Εάν πρόκειται να δημιουργήσεις μια επαγγελματική δημόσια εικόνα του εαυτού σου, θα χρειαστεί να φιλτράρεις τις πληροφορίες και το περιεχόμενο που ανεβάζεις στο προφίλ σου. Ανάλογα με τις προτιμήσεις σου, μπορείς να περιορίσεις τα άτομα που βλέπουν τις πληροφορίες που προβάλλονται στο προφίλ σου και να δώσεις πρόσβαση είτε μόνο στους φίλους σου είτε σε συγκεκριμένα groups είτε σε άτομα που δεν είναι καν φίλοι σου στο Facebook. Εάν θέλεις να προσελκύσεις περισσότερους followers στο Facebook, θα ήταν σοφότερο να αφήσεις κάποιες πληροφορίες δημόσια ορατές, δηλαδή να τις βλέπουν όλοι όσοι είναι στο Facebook, ακόμα κι αν δεν είναι φίλοι σου. Ωστόσο, δεν πρέπει ποτέ να αποκαλύπτεις πολλές προσωπικές πληροφορίες. Όμως, πληροφορίες για τη δουλειά σου, τις επιτυχίες σου και τη μόρφωση σου μόνο καλό θα σου κάνουν και θα πρέπει να εμφανίζονται δημόσια. Αυτού του είδους η πληροφορία μπορεί να προσελκύσει συναδέλφους, άτομα με παρόμοια ενδιαφέροντα και τελικά να ενισχύσει τη δημόσια εικόνα σου.
#5 ΑΠΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ TAG.
Απενεργοποίησε την επιλογή tag για τις φωτογραφίες έτσι ώστε να μη βρεθείς σε δυσάρεστες εκπλήξεις. Με αυτόν τον τρόπο, θα προστατέψεις τον εαυτό σου από spam επιθέσεις ή απλά από φίλους που δεν τους ενδιαφέρει η δημόσια εικόνα τους. Θα αποφύγεις ντροπιαστικές φωτογραφίες από εκείνο το βράδυ που βγήκες και ήπιες πολύ…
#6 ΔΙΑΛΕΞΕ ΕΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΙΜΟ URL.
Το Facebook σου δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσεις το domain που επιθυμείς. Για παράδειγμα, το δικό μου URL είναι https://www.facebook.com/Angie.Kousiniori, δηλαδή περιλαμβάνει το ονοματεπώνυμο μου. Επίσης, εάν χρησιμοποιείς τη διεύθυνση e-mail του Facebook, χρησιμοποίησε πάλι κάτι ανάλογο όπως angie.kousiniori@facebook.com. Κάνει το προφίλ σου πιο προσιτό και αναγνωρίσιμο.
#7 ΠΡΟΣΘΕΣΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ.
Σε αντίθεση με άλλα social media, το Facebook σε αφήνει να εξηγήσεις τι ακριβώς κάνεις επαγγελματικά. Οπότε, εξήγησε από τι αποτελείται η δουλειά σου με μερικές προσεκτικά επιλεγμένες λέξεις και κάνε την να ακούγεται πιο ενδιαφέρουσα και σημαντική ανάλογα με τον τρόπο που θέλεις να σε αντιλαμβάνονται οι άλλοι. Διαφοροποιήσου από άλλα άτομα του ίδιου επαγγέλματος. Οι περισσότεροι θα γράψουν απλά τη θέση τους, π.χ. «σύμβουλος πωλήσεων». Βεβαιώσου ότι πρόσθεσες επιπλέον και πλήρεις πληροφορίες για την εκπαίδευση σου.
#8 ΧΤΙΣΕ ΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΔΙΚΤΥΟ.
Επέλεξε το δίκτυο σου σωστά και αύξησε τους φίλους σου με το να συναναστρέφεσαι με τους φίλους σου στο Facebook τακτικά και με τις πιο σημαντικές επαφές σου ακόμα πιο συχνά. Αλληλοεπίδρασε με τους φίλους που έχεις ήδη με ποιοτικό περιεχόμενο με μια φρέσκια προσωπική προσέγγιση σε πράγματα, κάνοντας την εικόνα σου πιο ελκυστική και ξεχωριστή.
#9 ΚΑΝΕ ΣΥΧΝΑ POST.
Δείξε στο δίκτυο σου τις απόψεις σου, πράγματα που σε ενδιαφέρουν, έξυπνες σκέψεις σε πρόσφατα γεγονότα ή ανάρτησε posts με άρθρα που μεταφέρουν ένα μήνυμα που σε αφορά. Έχε μόνο υπόψη σου να ποστάρεις ότι έχει σχέση με τη στρατηγική που έχεις σχεδιάσει (στο #3). Θα πρέπει να ακολουθεί μια συγκεκριμένη εικόνα που θέλεις να δημιουργήσεις για τον εαυτό σου, αλλά δεν πρέπει να φαίνεται ότι δεν είναι αυθεντική.
#10 ΒΑΛΕ ΜΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΠΡΟΦΙΛ.
Άλλαξε την εικόνα προφίλ σου και πρόσθεσε μια επαγγελματική. Θα πρέπει να είναι αξιοπρεπής από οποιαδήποτε άποψη. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι θα πρέπει να είσαι σοβαρός και συνοφρυωμένος! Το καλύτερο είναι να έχεις μια εικόνα που χαμογελάς, παρά κάποια που ποζάρεις, καθώς θα δώσει μια πιο θετική και χαρούμενη αίσθηση. Μην ξεχάσεις να έχεις ένα επαγγελματικό ντύσιμο! Τέλος, απέφυγε με κάθε κόστος φωτογραφίες με αλκοόλ και τσιγάρο.
#11 ΣΥΝΔΕΣΕ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΟΥ ΣΤΟ FACEBOOK ΜΕ ΤΟ SITE ΣΟΥ Ή ΑΛΛΑ SOCIAL MEDIA.
Είναι πολύ σημαντικό να συνδέσεις τη σελίδα σου στο Facebook ή το επαγγελματικό σου προφίλ με το site ή το blog σου και με τα προφίλ σου σε άλλα social media εάν το περιεχόμενο τους ταιριάζει με τη στρατηγική σου. Με αυτόν τον τρόπο θα αυξήσεις το ενδιαφέρον για τον εαυτό σου και για αυτό που κάνεις επαγγελματικά. Όσο περισσότεροι άνθρωποι επισκέπτονται το blog σου ή διαβάζουν τις σκέψεις σου, τόσο ισχυρότερη γίνεται η δημόσια εικόνα σου. Εάν κάτι δεν ταιριάζει με την οπτική που έχεις για το brand σου, μην το συνδέσεις και φρόντισε να μη χρησιμοποιείς το ίδιο username ή e-mail για τους λογαριασμούς που δεν ταιριάζουν με τις ανάγκες της στρατηγικής σου.
#12 ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΜΙΑ ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ Ή ΓΚΡΟΥΠ ΣΤΟ FACEBOOK.
Εάν έχεις πολλούς φίλους στο Facebook, μπορείς να τους αυξήσεις ακόμα περισσότερο δημιουργώντας μια νέα σελίδα. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορείς να προωθείς τη δουλειά σου, τα ενδιαφέροντα σου και φυσικά τον εαυτό σου. Δημιουργώντας ένα γκρουπ, θα συνδεθείς με άλλα μέλη. Άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τα ίδια πράγματα με εσένα θα συνδεθούν μαζί σου και το δίκτυο σου θα μεγαλώνει συνεχώς, καθώς και η δημόσια εικόνα σου.
#13 ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΤΑ FACEBOOK EVENTS.
Μπορείς να προωθήσεις μια επαγγελματική εκδήλωση ή μια συνάντηση παλιών συμμαθητών. Μπορείς να αφήσεις ανοιχτό το event για όλους όσους ενδιαφέρονται και να προσελκύσεις νέα άτομα του κύκλου γνωριμιών σου. Μόλις δημιουργήσεις το event, συνέχισε να αλληλεπιδράς με όσους παρευρεθούν ποστάροντας νέες ενημερώσεις. Οργανώνοντας εκδηλώσεις συχνά, θα καθιερώσεις τον εαυτό σου σαν μια σημαντική προσωπικότητα στην κοινότητα σου.
Με αυτούς τους 13 απλούς κανόνες χρήσης του Facebook για την ενίσχυση της δημόσιας επαγγελματικής εικόνας σου, θα εδραιώσεις το ρόλο σου ως ειδικό στον τομέα σου, θα προσελκύσεις την επιθυμητή προσοχή και θα αυξήσεις την επιρροή σου. Εάν δώσεις την απαιτούμενη προσοχή στη λεπτομέρεια, ίσως να γίνεις πολύ πετυχημένος!
Έχεις να προτείνεις κάτι επιπλέον για να βελτιώσεις τη δημόσια εικόνα σου στο Facebook; Μοιράσου τις σκέψεις σου μαζί μας στα σχόλια παρακάτω!