
Όλοι έχουμε κάποιο φίλο, γνωστό, συγγενή που αποφασίζει να διατηρήσει την οικογενειακή επιχείρηση λόγω της οικονομικής κρίσης και της ανεργίας. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα και με τα στοιχεία των ερευνών των επιμελητηρίων της Ελλάδας, οι οικογενειακές επιχειρήσεις ξεπερνούν το 80% του συνόλου των επιχειρήσεων και απασχολούν ένα σημαντικό ποσοστό εργαζομένων. Αν και οι περισσότερες είναι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις παρουσιάζουν ανθεκτικότητα στην οικονομική κρίση! Αυτό συμβαίνει λόγω ενός σημαντικού πλεονεκτήματος των επιχειρήσεων αυτών που είναι η πολύ καλή γνώση της αγοράς, καθώς υπάρχουν συνήθως προσωπικές σχέσεις με πελάτες και προμηθευτές λόγω της μακράς συνεργασίας.
Τι μπορείς να κάνεις όμως για να ενισχύσεις την οικογενειακή επιχείρηση που μόλις ανέλαβες έτσι ώστε να αυξήσεις τους πελάτες σου και να την προσαρμόσεις στη ζήτηση της σύγχρονης αγοράς;
Η απάντηση είναι: πολλά. Ένα από τα πολλά που μπορώ προσωπικά να δώσω μερικές συμβουλές είναι η παρουσία στο διαδίκτυο. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις συνήθως έχουν πελάτες μόνο από την περιοχή στην οποία δραστηριοποιούνται. Εάν το είδος της επιχείρησης το επιτρέπει – που συνήθως ισχύει – μπορείς να «εισάγεις» την επιχείρησή σου στο διαδίκτυο και να απευθυνθείς σε μεγαλύτερο κοινό!
ΠΡΙΝ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙΣ
Παρόλα αυτά, επειδή στο διαδίκτυο ο ανταγωνισμός θα είναι πολύ μεγαλύτερος από ότι στη γειτονιά σου, χρειάζεται να έχεις αποσαφηνίσει εντελώς ορισμένα πράγματα για την επιχείρησή σου πριν ξεκινήσεις.
- Πόσο αξίζει η επιχείρηση σου;
Πρέπει να γνωρίζεις πόσα χρήματα μπορείς να ξοδέψεις για τη διαφήμιση της επιχείρησής σου και εάν το κόστος αυτό μπορεί να καλυφθεί από τα έσοδα σου. Επίσης, αυτό θα σε βοηθήσει να καθορίσεις ποιες άλλες επιχειρήσεις μπορείς να ανταγωνιστείς.
- Ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της επιχείρησης σου;
Τι είναι αυτό που κάνει την επιχείρηση σου να ξεχωρίσει; Γιατί να προτιμήσουν οι πελάτες τη δική σου επιχείρηση αντί για κάποιου άλλου; Τι παραπάνω προσφέρεις από τους ανταγωνιστές σου; Εάν αυτή η πληροφορία δεν είναι ξεκάθαρη, τότε οι προσπάθειες να κάνεις γνωστή την επιχείρηση σου στο διαδίκτυο δε θα είναι αποτελεσματικές.
- Ποιο είναι το κοινό σου;
Πρέπει να καταλάβεις ποιο είναι το κοινό σου και το προφίλ των πελατών σου. Ποια χαρακτηριστικά έχει το νέο κοινό που προσπαθείς να προσελκύσεις και τι αρέσει σε αυτούς που ήδη αγαπούν την επιχείρηση σου; Πρέπει να γνωρίζεις τι ακριβώς προσπαθείς να πετύχεις προκειμένου να προσελκύσεις νέους πελάτες και παράλληλα να μη χάσεις τους πελάτες που σε προτιμούν και σε εμπιστεύονται ήδη.
- Έχεις τις γνώσεις για να επεκταθείς στο διαδίκτυο ή πρέπει να προσλάβεις κάποιον επαγγελματία;
Εάν δεν έχεις καθόλου γνώσεις, τότε σίγουρα θα χρειαστείς βοήθεια από κάποιον επαγγελματία του διαδικτύου (σ.σ. ak@agkous.gr J). Εάν γνωρίζεις ήδη κάποια πράγματα για τη διαχείριση μιας ιστοσελίδας ή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος και τα social media, τότε θα είναι πιο εύκολο να κατανοήσεις τι πρέπει να κάνεις. Παρόλα αυτά, όταν θέλεις να ασχοληθείς επαγγελματικά με τη διαφήμιση στο διαδίκτυο, σίγουρα θα χρειαστείς κάποιες συμβουλές που μπορεί να στις δώσει κάποιος επαγγελματίας του χώρου ή εάν έχεις χρόνο και διάθεση, μπορείς να διαβάσεις από πάρα πολλές πηγές στο διαδίκτυο τι πρέπει να κάνεις και να το εφαρμόσεις μόνος σου. Σε κάθε περίπτωση, η βοήθεια από κάποιον που γνωρίζει θα σου φανεί εξαιρετικά χρήσιμη.
Αφού απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, δες τα πρώτα βασικά βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις για να κάνεις την επιχείρηση σου γνωστή στο διαδίκτυο.
1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΠΩΝΥΜΙΑΣ & ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ
Στο παρελθόν, επειδή το κοινό στο οποίο απευθύνονταν συνήθως οι οικογενειακές επιχειρήσεις ήταν οι κάτοικοι της περιοχής γύρω από την επιχείρηση, δε χρειαζόταν ούτε επωνυμία ούτε λογότυπο. Συνήθως, η επιχείρηση ήταν γνωστή με το όνομα του ιδιοκτήτη της. Για να γίνει όμως γνωστή μια επιχείρηση στο διαδίκτυο, χρειάζεται να αποκτήσει και επωνυμία και λογότυπο, τα οποία θα συμπεριληφθούν και στην ιστοσελίδα και στους λογαριασμούς στα social media της επιχείρησης, προκειμένου να είναι εύκολα αναγνωρίσιμη από τους χρήστες του διαδικτύου.
2. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ / E-SHOP
Η αρχή κάθε δραστηριότητας internet marketing είναι η διατήρηση μιας ιστοσελίδας ή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, όπου είναι εφικτό. Η ιστοσελίδα δε χρειάζεται να είναι πολύπλοκη εάν δεν είναι απαραίτητο, αρκεί μια σελίδα με πληροφορίες για το είδος της επιχείρησης, ωραίες φωτογραφίες και σωστή περιγραφή των προϊόντων ή των υπηρεσίες που διαθέτει και φυσικά τις πληροφορίες επικοινωνίας και τα social media. Αυτό που είναι όμως πολύ σημαντικό είναι να εφαρμοστούν στην ιστοσελίδα οι απαραίτητες τεχνικές SEO έτσι ώστε να πετύχεις καλύτερη θέση στα αποτελέσματα αναζήτησης όταν ένας χρήστης αναζητά ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που παρέχεις.
3. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA
Ανάλογα με το είδος της επιχείρησης, πρέπει να επιλέξεις ποια social media θα είναι πιο αποτελεσματικά και θα φέρουν περισσότερους πελάτες στην επιχείρηση σου. Ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιείς τους προσωπικούς σου λογαριασμούς στα social media είναι πολύ διαφορετικός από τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διαχειρίζεσαι έναν Επαγγελματικό Λογαριασμό. Πρέπει να μάθεις ποιες ενέργειες είναι κατάλληλες για κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης και ποιους κανόνες πρέπει να εφαρμόζεις στο καθένα. Αυτά μπορείς να τα βρεις στο διαδίκτυο ή να εμπιστευθείς κάποιον ειδικό (σ.σ. ak@agkous.gr J) για να σου δείξει τον τρόπο!
4. ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΣΤΟ FACEBOOK ΚΑΙ ΣΤΟ GOOGLE
Και πάλι, ανάλογα με το είδος της επιχείρησης, μπορείς να χρησιμοποιείς τη διαφήμιση στο Facebook ή και στο Google προκειμένου να δώσεις μια ώθηση στην επιχείρηση σου έτσι ώστε να γίνει γνωστή σε μεγαλύτερο κοινό. Το κόστος της διαφήμισης είναι σχετικά μικρό, ωστόσο μπορεί να έχει θεαματικά αποτελέσματα εάν η διαφήμιση «στηθεί» σωστά και επιλεγεί προσεκτικά το κοινό στο οποίο θα απευθυνθεί η διαφήμιση. Όπως σε όλα τα πράγματα, έτσι κι εδώ, η λεπτομέρεια μπορεί να κάνει τη διαφορά!
5. ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
Η Εταιρική Ταυτότητα είναι η εικόνα της επιχείρησης. Αν η εταιρική ταυτότητα μιας επιχείρησης είναι αναγνωρίσιμη, αυτό προδιαγράφει μια καλή κι επιτυχημένη πορεία στην αγορά. Γι’ αυτό, μπορείς να προσθέσεις το λογότυπο και τις πληροφορίες επικοινωνίας της επιχείρησης σε όλο το διαφημιστικό υλικό που ανταλλάσσεις με τους πελάτες, όπως την επαγγελματική κάρτα, το τιμολόγιο κ.α.
Αυτά τα 5 βασικά βήματα πρέπει να ακολουθηθούν προκειμένου να γίνει μια οικογενειακή επιχείρηση γνωστή στο διαδίκτυο και να αυξήσει τους πελάτες της. Φυσικά, υπάρχουν κι άλλες ενέργειες που πρέπει να γίνουν στην πορεία, όμως χωρίς τα παραπάνω δε θα είναι αποτελεσματικές και επιτυχημένες.

Ανέλαβες ή σκέφτεσαι να αναλάβεις την οικογενειακή επιχείρηση; Μοιράσου τις σκέψεις σου μαζί μας στα σχόλια παρακάτω!